Shooting dogs.

Förra terminen såg vi en film på samhälls B, en film som berörde mig otroligt mycket. Den hette Hotel Rwanda och handlade om folkmordet som skedde i Rwanda år 1994. När vi sett den skapade den otroligt många känslor inom mig. Jag förstår inte varför vi inte fått läsa om denna hemska händelse i skolan tidigare. Det var på samhälls B lektionen, på gymnasiet, i 2an, när jag var 17 år gammal som jag för första gången fick höra om detta brutala folkmord som tog över 800 000 liv, och vad gjorde omvärlden? Jo blundade för vad som hände. Jag hann leva i 17 år innan jag fick höra om det hemska som hände i Rwanda 1994. 17 år utan att höra ett ord om det, och jag kan verkligen inte förstå hur eller varför.

Hur många gånger har man inte hört om nazisterna och koncentrationslägrena? Hur många gånger har vi inte fått höra om de gula stjärnorna och de randiga pyjamasarna? De flesta kunde det där utan till innan vi börja läsa om det i skolan. Ändå ska man lära sig mer om det, läsa om det om och om igen, se filmer och intervjuer om det om och om igen. Men folkmordet i Rwanda hålls det tyst om. 17 år.
Jag förstår inte. Återigen bevisar Håkan att han är den bästa läraren som vandrar på denna jord.

I natt såg jag en film som jag laddat ner för nån dag sen, även den handla om det hemska som hände i Rwanda. Shooting Dogs heter den (man hittar den även på Beyond The Gates). Och fan va jag grät kan jag ju meddela. "They are only taking the whites". Fuck you FN, kiss my ass! säger jag bara. Se den, det är en order. Ny favorit för min del.

Och för er som inte heller hört om vad som hände för 17 år sedan: Google it! Eller se Hoter Rwanda eller Shooting Dogs. Eller så gör ni både och. Minst en av grejerna iallafall. Ska btw redovisa om Rwanda i mon. Får se om jag kan hålla mig i styr när jag ska prata om folkmordet eller om ilskan och sorgen kommer välla upp ur mig. Fyfan va man får skämmas som "vit".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0